Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info. Hoi ik ben Alisa! ♡ : Bakken met Alisa: Vanille maantjes!

maandag 13 januari 2014

Bakken met Alisa: Vanille maantjes!

Gisteren was ik van plan om lekkere koekjes te gaan maken. Ik kwam uit op koekjes die Vanille maantjes worden genoemd. In het kookboek zag het er heel erg lekker uit. Dus ik dacht: Misschien is dat ook wel iets voor mijn blog? Vandaag ga ik aan jullie laten zien hoe ik deze koekjes heb gemaakt. Met het recept er natuurlijk bij. Ben je benieuwd hoe je deze super lekkere cookies kan maken? Lees dan snel verder!

Je begint natuurlijk met een grote 'homp' deeg. Uit dit stuk deeg heb ik ongeveer 21 koekjes kunnen halen.

De ingrediënten voor het deeg:  
  • 125 gram meel
  • Een mespuntje bakpoeder
  • 60 gram suiker
  • Een half pakje vanillesuiker
  • 1 eigeel
  • 100 gram boter
  • 60 gram gemalen amandelen

Dan pak ik een vork, en daarmee ga ik het deeg een beetje samendrukken en weer los maken. Zo mengt alles wat in het deeg zit nog extra goed met elkaar.

Daarna doe ik wat bloem op mijn schattige cupcakeplaat! Zodat de koekjes er straks niet aan gaan plakken. Ik heb er voor de grap nog even een A in geschreven, van Alisa!

Hoe maak je de koekjes? Je pakt eerst een stukje deeg. Daarvan rol je in je handen een bolletje. Zoals op de foto.

 Dan maak je van dat bolletje een soort van worstje. Door dat bolletje te rollen in je handen. En dat ziet er dan zo uit.

En daarna ga je er dus een maantje van kneden. Dat ziet er toch super schattig uit, of niet soms?!

Ook heb ik nog van het kleine beetje deeg dat ik over had, een bolletje gemaakt. Ik zag deze tip namelijk is een keer bij Frances (van Foodgloss). En dat zou dan een heel lekker 'chewy' koekje worden. Dus dat 'ie dan nog zacht is aan de binnenkant. En dat leek mij wel heel erg lekker, want ik houd sowieso al heel veel van gewoon koekjesdeeg. Dus dit moest zeker lekker zijn!

En dan leg je ze gewoon op de bakplaat. Ze kunnen eindelijk de oven in!

En ze zitten in de oven!! De oven moet op 175 graden. En de koekjes moeten er ongeveer 10 minuten in. 
Gelukkig niet lang, want ik kon echt niet wachten!

In de tussentijd kan je nog even dit maken, om zomenteen over je koekjes heen te strooien.
Dit is een mengsel van suiker en kaneel. Super makkelijk, maar wel super lekker.


 En dit zijn de koekjes! Hmmmm..... Zien ze er niet heerlijk uit? Om op te eten! Ik heb er dus ook nog het lekkere suiker en kaneel mengsel overheen gestrooid. Dat geeft de koekjes nog wat extra smaak.

Voor de gene die misschien geen amandelen lusten. Je proeft ze er echt bijna niet in terug, die amandelen geven gewoon een lekkere bite aan de koekjes. Je kan ze er natuurlijk ook uitlaten, maar dat moet je helemaal zelf weten. Verder moet alles wel sowieso in de koekjes zitten.


Het bolletje was ook echt heel erg lekker. Vanbinnen was het inderdaad nog lekker zacht. Ik raad je aan om dit koekje warm te eten. Omdat dat lekkerder is want dan is die binnenkant extra zacht. Bij de andere koekjes proef je dan niet echt zo'n verschil. 

Ik ga dit nu echt altijd doen als ik koekjes maak! Ik ben verbaasd hoe lekker dat is.

 En als laatste nog even een fotootje van mij en mijn lekkere cookie!

Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad, en dat je deze koekjes misschien ook gaat maken. Als je dat gaat doen, dan zou ik het super leuk vinden als je dan een foto daarvan wil sturen naar mijn Twitter-account: @hoiikbenalisa. De koekjes waren in ieder geval een groot succes! En ik kan ze zeker aanraden om ook te maken. Bedankt voor het lezen!
Liefs,

Alisa











Geen opmerkingen:

Een reactie posten